09029098657info@ariatadris.ir
تصویر کاربر
نام و نام خانوادگی

طراحی قالب تزریق پلاستیک

طراحی قالب تزریق پلاستیک

 

 

طراحی قالبهای تزریق پلاستیک ازجمله فعالیتهای صنعتی می باشد. با این وجود طراحی قالب تزریق پلاستیک نیز ابتدا به روش سنتی و بدون نرم افزار و در مقیاس های محدود بوده است. با پیشرفت صنعت نرم افزار در حوزه کامپیوتر، صنعت طراحی رونق جدید یافت. این مرحله در صنعت با عنوان تکنولوژی های نرم افزار گرا شناخته می شود. با پیشرفت در نرم افزار ها به تدریج نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه رونق یافت.

مرحله طراحی قالب تزریق پلاستیک حساس ترین مرحله از ساخت قالب پلاستیک است، زیرا اولین ایده مشتریان به مرحله تصویر می رسد. واحد طراحی قالب پلاستیک به روش تزریق پلاستیک با در اختیار داشتن مهندسین و کارشناسان باتجربه و طی دوره های تخصصی در شرکتهای قالبسازی معتبر دنیا از قبیل شرکت های Fuji، Miyazu، PCI و … در حال حاضر بدون هیچگونه محدودیت فنی و نرم افزاری ،امکان طراحی تمامی قطعات پلاستیک و غیر پلاستیکی را دارا می باشد. در این واحد ابتدا ایده مشتری به صورت تهیه فایل ابر نقاط قطعه(برای اطمینان از دقیق شدن اندازه ها) مشخص می شود و سپس طراحی قطعه پلاستیک با نرم افزار های مختلف انجام می گیرد. در مرحله بعد طراحی قالب قطعه پلاستیک و همچنین مکانیزم های مناسب بررسی می گردد. تحلیل فرایند تولید قطعه با نرم افزار مختلف از دیگر استفاده از نرم افزار در تهیه قالب تزریق پلاستیک است.

 

نکات مهم هنگام طراحی قالب 

تا جای ممکن ضخامت دیواره های مدل را یکسان درنظر بگیرید. دیواره هایی به ضخامت بین ۱.۲ تا ۳ میلیمتر برای کار با هر ماده اولیه ای مناسب هستند. اگر مقاطع شما ضخامت های مختلفی دارند تا حدی که طرح اجازه می دهد این تغییرات ضخامت را به طور پیوسته و نرم در قطعه ایجاد کنید. دستوراتی مثل Chamfer و Fillet برای ایجاد تغییرات نرم می توانند به شما در این کار کمک کنند. با این کار می توان از توزیع متناسب پلاستیک در کل فضای قالب اطمینان داشت.

مقاطع ضخیم را توخالی کنید. مقاطع و دیواره های ضخیم می توانند مشکلات زیادی در پروسه تزریق پلاستیک ایجاد کنند. بهتر است این دیواره ها را توخالی درنظر گرفته و ضخامت استانداردی برای آن درنظر بگیرید. برای بالا بردن مقاومت این مقاطع می توانید در حجم توخالی تعدادی دنده و سازه های خرپا مانند درنظر بگیرید. با این روش تغییر شکل قطعه پس از خنک شدن آن به حداقل می رسد.

برای همه دیواره های عمودی قطعه خود حدود ۲ درجه انحراف درنظر بگیرید.(Draft Angle) این انحراف خروج قطعه از قالب را ساده می کند. دیواره های عمودی که زاویه انحراف برای آنها درنظر گرفته نشده باشد روی سطوح خود اثرات سایش نشان می دهند.

همه گوشه های قطعه خود را نرم کنید. برای نرم کردن گوشه های داخلی شعاعی در حدود نصف ضخامت دیواره درنظر بگیرید و برای گوشه های خارجی حدود ۱.۵ برابر ضخامت دیواره را درنظر بگیرید. با رعایت این نکته می توانید از پیوستگی ضخامت دیواره در تمام قطعه(حتی در گوشه ها) اطمینان داشته باشید.

 

نرم افزار های طراحی قالب تزریق پلاستیک

 

طراحی قالب های صنعتی با استفاده نرم افزار جهشی بزرگ در صنعت ایجاد کرد. در اینجا از میان نرم افزارهای طراحی پلاستیک صنعتی مختلف، ۱۰ نرم افزار برتر در زمینه طراحی صنعتی معرفی شده است.


۱ . نرم افزار طراحی صنعتی کتیا CATIA
CATIA مخفف کلمات (Computer Aided Three-dimensional Interactive Application) است. کتیا یک نرم افزار تجاری کامل برای زمینه های مختلف طراحی صنعتی CAD (طراحی) ، CAM (ساخت) و CAE (آنالیز) بوده که توسط شرکت فرانسوی Dassault Systems توسعه داده شده است و به طور گسترده در سطح جهان و نیز ایران در طراحی قالب پلاستیک با نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد.


۲ . نرم افزار NX
NX نیز یک نرم افزار تقریبا کامل در هر سه زمینه CAD/CAM/CAE بوده که توسط شرکت Siemens توسعه داده شده است. به NX کلمه Unigraphics نیز گفته می شود زیرا در سال ۲۰۰۱ Unigraphics با SDRC I-DEAS ادغام شد و محصول NX شکل گرفت.


۳ . نرم افزار Solid Edge
Solid Edge یک نرم افزار پارامتریک سه بعدی CAD برای مدل سازی ، مونتاژ و تهیه نقشه های سه نما جهت ساخت است.


۴ . نرم افزار سالیدورک  Solid Works
Solid Works نرم افزاری برای مدل سازی سه بعدی ، مونتاژ ، تهیه نقشه سه نما ، ورق کاری ، جوشکاری و طراحی سطوح است.


۵ . نرم افزار Rhinoceros 3D
Rhinoceros 3D یک نرم افزار تقریبا کامل برای CAD و CAM و نیز نمونه سازی سریع است که توسط Robert McNeel توسعه داده شده است.


۶ . نرم افزار Autodesk Inventor
Autodesk Inventor محصول شرکت آمریکایی Autodesk بوده و قابلیت های زیادی در زمینه های CAD و CAM دارد.


۷ . نرم افزار CREO Elements / Pro


۸ . نرم افزار T – Flex


۹ . نرم افزار ALIBRE


۱۰ . نرم افزار ASCON KOMPAS – 3D

 

همچنین شما میتوانید برترین دوره طراحی قالب های تزریق پلاستیک، به کمک دو پلاگین مولدورکس و اسپلیتورکس در سایت مشاهده کنید.جهت ورود به صفحه دوره طراحی قالبهای تزریق پلاستیک کلیک کنید.

 

 

 

Top