09029098657info@ariatadris.ir
تصویر کاربر
نام و نام خانوادگی

تفاوت های قالب تزریق پلاستیک ایرانی و چینی

تفاوت های قالب های تزریق پلاستیک ایرانی و چینی

 

در قالب های چینی با توجه به تکنولوژی و دستاورد های صنعت پلاستیک، قالب از طراحی غنی تری برخوردار می باشد. به این معنی که در استراکچر قالب معمولا از اجزایی استفاده می گردد که عملکرد قالب را بهینه کرده و به طول عمر قالب می افزاید. مثلا حرکت باز و بسته شدن قالب با دقت بالاتر و انطباق سطوح با سهولت بیشتری انجام می شود. یا مثلا در ساخت اسلایدر (کشویی) ها از قطعات و متریال بهتری استفاده می گردد که منجر به حرکت راحت تر و استهلاک و خوردگی کمتر و در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری کمتر خواهد شد و همچنین وجود برخی امکانات که موجب تثبیت کشویی ها می شود مانند ساچمه و فنر یا بعضی کشنده ها.

در مجموع، در قالب های تزریق پلاستیک ساخت کشور چین، از قطعات استانداردی استفاده می شود که طول عمر قالب و دقت و عملکرد آن را افزایش و استهلاک آن را کاهش می دهد. علاوه بر این با توجه به تعداد زیاد تقاضا و تنوع بسیار زیاد قطعات پلاستیکی، قالبسازان، از قدرت طراحی و خلاقیت بالاتری در زمینه ی طراحی قالب تزریق پلاستیک برخوردار هستند.

 

طراحی قالب تزریق پلاستیک در کشور چین

مبتنی بر اصول و قواعد علمی است. مثلا ابعاد و اندازه کانال های آب قالب، فاصله ی کانال های آب قالب از سطح سنبه و ماتریس، ابعاد پاکت سنبه، ماتریس که سنبه و ماتریس درون آن قرار می گیرند، طول و قطر میله های راهنمای قالب و همچنین راهنمای کشویی ها، ابعاد گیت، سیستم های پران، تعداد پران در واحد سطح قطعه که در مجموع قیمت تمام شده  و هزینه ها بهینه تر (نه کمتر) است و ابعاد قالب نیز استاندارد است. یعنی قالب نه خیلی کوچک، نه خیلی بزرگ  و نه خیلی سنگین است.

مورد دیگر این که در انتخاب متریال، دست قالب ساز چینی باز تر است و طیف وسیع تری از متریال مثلا  انواع فولاد ها یا آلیاژ هایی که در ساخت قالب استفاده می شود پیش رو دارد. مثلا آلیاژ هایی مانند Beryllium Copper که برای انتقال حرارت بیشتر باید در بعضی از قالب های تزریق پلاستیک استفاده شود، در کشور چین به سهولت یافت می شود. یا این که نسبت به هندسه قطعه، قالب ساز می تواند برای مثال از پران تیغه ای (Blade ejector)  استفاده نماید که در کشور چین یافت می گردد و ساختن این نوع پران نیز به صرفه نیست.

 

برای مثال

مثلا در بسیاری از قالب ها، مثل قالب های قطعات بزرگ خودرویی که حدودا  تعداد زیادی گیت تزریق دارند (مانند قالب سپر یا داشبورد)، نیاز به Hot runner از نوع Valve gates می باشد که در ایران وجود ندارد.

از همه مهم تر؛ سرعت ساخت قالب در چین است که به هیچوجه قابل مقایسه با زمان ساخت قالب در ایران نیست، بخصوص در مواردی که پروژه شامل ساخت یک سری کامل انواع قالبهای یک محصول خاص باشد.

 

چه زمانی در ایران و چه زمانی در چین قالب بسازیم ؟

در مجموع می توان این مطلب را به این صوت جمع بندی کرد که ما زمانی از قالب های چینی استفاده می کنیم که  بخواهیم محصولی را تولید کنیم که نیاز به چندین قالب داشته باشد یا محصولی که بسیار حساس و دقیق باشد، کیفیت و جزئیات آن بسیار مهم باشد، امکان ساخت بدون چالش و دردسر آن در ایران قطعا وجود نداشته باشد.

برای ساخت قالب های ساده و با حساسیت کیفی پایین که از جزئیات فنی خاصی برخوردار نیست، ساخت قالب در چین پیشنهاد نمی گردد. برای ساخت قالبهای تزریق پلاستیک مربوط به یک محصول واحد که از حساسیت کیفی و مونتاژی خاصی برخوردارند و در بازه زمانی دقیقی می بایست ساخته شوند، قالبسازی در چین قویا پیشنهاد می گردد همچنین برای ساخت تک قطعه محصولی که حساسیت ظاهری و عملکردی و پیچیدگی دارد ساخت قالب چینی توصیه می گردد.

 

تولید قالب تزریق پلاستیک در چین بهتر است یا در ایران ؟

امروزه به دلیل افزایش شدت تحریم ها و همچنین بالا رفتن هزینه ها و کاهش ارزش پولی کشورمان هزینه های تولید قالب تزریق پلاستیک در چین بسیار بالا رفته است .همچنین به دلیل فشار وارد شده در تحریم ها اکثر کارگاه های داخلی ایران دست به کار شده و خود نیاز های خود داخلی کشور را در زمینه تولید قالب تزریق پلاستیک برطرف کرده اند .

امروز صنعت تولید قالب تزریق پلاستیک در ایران به دلیل محدودیت های ذکر شده رشد بسیار بالایی داشته همچنیین کیفیت نهایی این محصولات نیز نسبت به نمونه های خارجی و چینی در یک سطح و حتی بالاتر قرار دارد.قیمت نهایی تمام شده برای این محصولات تیز بر اساس ارزش ریالی آنها نسبت به نمونه های خارجی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد .

 

 

همچنین شما میتوانید برترین دوره طراحی قالب های تزریق پلاستیک، به کمک دو پلاگین مولدورکس و اسپلیتورکس در سایت مشاهده کنید.جهت ورود به صفحه دوره طراحی قالبهای تزریق پلاستیک کلیک کنید.

 

 .

 

Top