09029098657info@ariatadris.ir
تصویر کاربر
نام و نام خانوادگی

تاریخچه فتوشاپ

تاریخچه فتوشاپ

بدون هیچ شک و تردیدی فتوشاپ، محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزار ویرایش عکس در جهان است. به گونه ای که بسیاری از کاربران فتوشاپ امروز نمی توانند جهان را بدون استفاده از این برنامه تصور کنند. فتوشاپ برای دست یابی به این جایگاه بیست و پنج سال تلاش کرده است.

اگرچه امروز فتوشاپ یک نرم افزار بسیار قدرتمند و توسعه یافته است اما از بدو تولد اینگونه نبود! اگر 25 سال به عقب برگردید، فتوشاپ اصلا وجود نداشت و زمانی هم که تولید شد، با برنامه بسیار قدرتمندی که ما امروز می شناسیم و دوستش داریم، بسیار تفاوت داشت.

امروزه آماتورها و متخصصانِ طراحی گرافیک، از فتوشاپ برای ویرایش یک عکس ساده تا طراحی وب سایت های مختلف استفاده می کنند. این نرم افزار واقعا دنیای عکاسی و طراحی را تغییر داده است، اما نباید فراموش کرد که پشت این موفقیت، 25 سال تلاش و پیشرفت مداوم قرار دارد.

در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم که چگونه فتوشاپ به این نقطه درخشان رسید و بررسی می کنیم که هر نسخه نسبت به نسخه قبلی چه پیشرفت هایی داشته است.

اگرچه این روزها افراد زیادی در مجموعه شرکت ادوبی برای توسعه این نرم افزار و تولید نسخه های جدیدتر تلاش می کنند، اما فتوشاپِ اصلی و اولیه، فقط توسط دو نفر (دو برادر با کمی کمک از پدرشان) ایجاد شده است.

 

برای اولین بار

در سال 1987، توماس نول یک دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه میشیگان بود که در رشته مهندسی تحصیل می کرد. توماس علاقمند به عکاسی بود و در زیرزمین خانه شان یک تاریکخانه برای خودش دست و پا کرده بود.پدر توماس، گلن نول، استاد دانشگاه بود. او نیز مانند پسرش علاقمند به عکاسی و کامپیوتر بود. گلن یکی از اولین افرادی بود که به رایانه -Apple II Plus- دسترسی داشت، او مجاز بود این کامپیوتر را از محل کارش به خانه بیاورد.

یک روز، توماس یک برنامه جزئی و کوچک را برای کامپیوتر پدرش نوشت. این برنامه تصاویر تک رنگ را به تصاویر سیاه و سفید تبدیل می کرد و روی مانیتور نمایش می داد. پس از کمی کار بر روی این برنامه، توماس قادر به ایجاد فرآیندهایی شد که جلوه های مختلفی را بر روی تصاویر اعمال می کردند.

این برنامه ی نسبتا ابتدایی، منطبق با استانداردهای امروز بود و چون در سال 1987 نوشته شده بود، تکنولوژی بسیار پیشرفته ای محسوب می شد.

همان موقعی که توماس در دانشگاه مشغول به تحصیل بود، جان نول (برادرش) در بخش جلوه های ویژه در کمپانی Industrial Light & Magic کار می کرد. هنگامی که او فهمید که توماس بر روی کامپیوتر پدرش چه کار جالبی انجام داده است، به توماس پیشنهاد کرد که برنامه اش را به یک ویرایشگر کامل تصاویر تبدیل کند.

این پیشنهاد جرقه ای در ذهن توماس روشن کرد و جان و توماس با هم شروع به تولید این برنامه کردند. تخصص برنامه نویسی توماس و تجربه طراحی جان در کنار هم جواب داد و دو برادر در سال 1988 نرم افزاری تحت عنوان «Image Pro» منتشر کردند.

چند ماه بعد از انتشار این نرم افزار، دو برادر با شرکتی به نام «Barneyscan» وارد همکاری شدند. Barneyscan که یک شرکت تولید و فروش اسکنر بود، تصمیم داشت 200 نسخه از نرم افزار Image Pro را برای اسکنرهای خود بخرد.

چند ماه بعد، دو برادر توانستند توجه مدیران Adobe را به محصول خود جلب کنند و Image Pro از آن به بعد تحت نام تجاری Photoshop به عنوان محصولی رسمی از شرکت ادوبی انتشار یافت. انتشار Adobe Photoshop 1.0 در فوریه 1990 آغاز تحولی بزرگ بود.

توماس نیز علاوه بر عکاسی، برنامه‌نویسی را دنبال می‌کرد. او یک Apple Macintosh Plus خرید تا به وسیله آن عکسهای پایان‌نامه دانشگاهی خود را ویرایش کند. اما اپل مکینتاش پلاس قادر نبود سطوح خاکستری تصاویر او را نمایش دهد. توماس با توجه به نیاز فراوانی که داشت، دست به کار شده و چند برنامه نوشت که این کار را برایش عملی کنند.

جان برادر توماس با دیدن برنامه‌های برادرش بسیار هیجان زده شد و به وی پیشنهاد داد تا این برنامه‌ها را یکپارچه کرده و گسترش دهند. توماس مجموعه نرم‌افزارهایش را به عنوان Display نامگذاری نمود. جان نیز چند ایده برای ذخیره‌سازی عکس در فرمت‌های گوناگون و تاریک و روشن کردن تصاویر به توماس ارائه نمود و آن‌ها طی مدت چند ماه این ایده‌ها را برنامه‌نویسی کردند.

آنها در سال ۱۹۸۸ نرم‌افزاری تحت عنوان Image Pro را خلق کردند. پس از کامل شدن نرم‌افزار، جان پیشنهاد تجاری‌سازی آن را با توماس مطرح نمود. جان در آن موقع مشغول بازاریابی در شرکت «سیلیکون ولی» بود. خیلی از شرکت‌ها شیفته برنامه آن‌ها شدند، اما شرکت بارنی اسکن از سایرین مشتاق‌تر بود. در نهایت جان و توماس با شرکت بارنی اسکن قرارداد بستند تا این نرم‌افزار را با نام فتوشاپ در کنار اسکنرهای این شرکت به فروش رسانند. در سال ۱۹۸۸ جان یک پیش نمایش از برنامه را در شرکت ادوبی به نمایش گذاشت و این اقدام آغازی برای ارائه فتوشاپ توسط ادوبی شد.

نرم‌افزار ادوبی فوتوشاپ که در فوریه ۱۹۹۰ میلادی روانه بازار شده بود توسط توماس نول ابداع شده بود.

اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از فتوشاپ به‌طور فزاینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود.

 

عکس ساخته‌شده با فتوشاپ

فتوشاپ همچنین با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی برای ویرایش و ساخت انیمیشن و لوح‌های فشرده ارتباط قوی دارد. فایل‌ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ پی‌اس‌دی می‌توانند به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوبی ایمیج‌ردی، ادوبی ایلاستریتور، ادوبی پریمیر پرو، ادوبی افتر افکتس و ادوبی مدیا انکودر صادر شوند و بالعکس، از آن‌ها به فتوشاپ وارد شوند. برای مثال، فتوشاپ CS (نسخه ۹) از ساخت منو و دکمه‌هایی برای دی‌وی‌دی حمایت می‌کند (که بعداً در نرم‌افزار ادوبی مدیا انکودر مورد استفاده قرار می‌گیرند).

در نسخه‌های پیشین 

این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت گیف از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت مکرومدیا توسط ادوبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس بسته‌های نرم‌افزاری ادوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد؛ که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی آرجی‌بی، ال‌ای‌بی، سی‌ام‌وای‌کی، سیاه و سفید و غیره.

فتوشاپ با ابزار براش و استفاده از رنگ شما را قادر به تولید تصاویر حرفه ای و رویایی می کند، با تولید براش های حرفه ای و مختلف می توانید تقارن و زیبایی را به تصاویرتان ببخشید .

فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل تیف TIFF، گیف GIF، جی‌پی ای چی JPEG، پی ان جی PNG و غیره‌است. هم‌چنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد (مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ).

 

شهرت فتوشاپ

به این دلیل است که فرمت پی‌اس‌دی به صورت گسترده استفاده می‌شود و تا حدی توسط نرم‌افزارهای رقیب حمایت می‌شود .فرمت پی‌اس‌بی نسخه جدیدتری از فرمت قبلی است که برای فایل‌هایی با اندازه بیشتر از ۲ گیگابایت طراحی شده‌است.

 

 قابلیت‌های اضافه شده در آخرین ورژن‌های منتشر شده از نسخه cc می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  •  تمپلت‌های آماده برای طراحی برای انواع تخصص ها(وبسایت، اپلیکیشن و ... )
  • قابلیت ذخیره کردن سریعتر از استس‌های یک پروژه از بخش لایه ها
  •  اضافه شدن جستجوی سریع بین لایه ها، افکت‌ها، پنل تنظیمات جدید، بهبود کارایی شیفت، انتخاب سوژه با یک کلیک، نمونه گیری افزایشی هوشمند،حذف لرزش دست در عکس ها، گوشه های متنوع برای اشکال، پشتیبانی بهبود یافته از Smart Object ها، تولید کدهای CSS برای طراحی عناصر وب (بهبود یافته) و...
  •  بخش جذابی که در ورژنهای اخیر بیشتر به چشم می خورد قابلیت سلکت سریع و آسان در زیر مجموعه سابجکت سلکت است که باعث سرعت بیشتر کار بر روی تصاویر می شود.

         همچنین شما میتوانید برترین و کاملترین دوره فتوشاپ درسایت مشاهده کنید. جهت مشاهده صفحه دوره کلیک کنید.

 

Top