09029098657info@ariatadris.ir
تصویر کاربر
نام و نام خانوادگی

دابل اکسپوژر با فتوشاپ

ابتدا بگوییم اکسپوژر چیست؟

اکسپوژر همان عمل نوردهی در عکاسی است. هنگامی که سنسور یا فیلم شما نور می‌خورد به اصطلاح اکسپوژر شده است و تصویر شما ثبت شده است. حال دابل اکسپوژر یعنی این‌ که تصویر شما دوبار نوردهی شده و دوباره ثبت شده است.

اکسپوژر در عکاسی چیست؟

برای پاسخ به این سوال شاید بهتر است عکاسی را از جنبه ای مناسب تعریف کنیم، به نظر من و بسیاری عکاسان حرفه ای دیگر، عکاسی یعنی تصویر برداری از نور! شاید این تعریف کمی عجیب به نظر بیاید. اما در ادامه خواهید دید که این پاسخ درست است.

دلیل من برای این تعریف از عکاسی این بود که ما در تصویر برداری از سوژه با نور بازی می کنیم!

در واقع انعکاس نور بعد از برخورد به سوژه ی زیبای ما به لنز برخورد می کند و با رسیدن آن به سنسور های دوربین، عکس زیبای ما گرفته خواهد شد. ساده نیست؟!

پس با این تعریف اگر تمام عکاسی یک بازی با نور است، باید تلاش بیشتری برای تنظیم نوردهی بهتر در تصویر بردای خود داشته باشیم. استفاده از تکنیک ها برای تنظیم نوردهی مناسب سوژه را اکسپوژر در عکاسی می گویند. در تعریف تخصصی تر، exposure یعنی تنظیم نور وارد شده به لنز دوربین عکاسی که به سنسور ها برخورد می کند و هر کاری جز این در برخورد با نوردهی، عکس شما را تاریک و یا زیادی روشن خواهد کرد.

تکنیک دابل اکسپوژر (Double Exposure) یا به اصطاح نور دهی دو گانه یکی از تکنیک های محبوب عکاسی محسوب میشود البته در بعضی جاها این تکنیک رو بعنوان تصویر سورئالیسم هم میشناسند با استفاده از این تکنیک ساده عکاسی که یک عکس را بر روی عکس دیگری قرار میدهد و با هم ادقام میکند

البته در بیشتر مواقع دویا چند تصویری که با هم ادقام میشوند از لحاظ  بصری با هم در ارتباط هستند

 

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چه زمانی باید از این تکنیک استفاده کنید و اگر دوربین شما قابلیت عکاسی نوردهی دوگانه را ندارد چه کار باید بکنید؟؟؟؟

 

بعضی از دوربین ها قابلیتی دارند که در آن می توان چند عکس رو باهم ادقام کرد. این قابلیت معمولاً در تنظیمات Menu اصلی دوربین با نام نوردهی چندگانه یا Multiple Exposure قرار دارد، که با اعمال کردن این قابلیت دوربین ابتدا عکسی می گیرد و سپس به شما اجازه می دهد تا بر روی عکس گرفته شده عکس دیگری بگیرید.

 اما در نظر داشته باشید که این قابلیت برای همه دوربین های عکاسی قرار ندارد اما این قابلیت بر روی تعداد زیادی از دوربین های کامپکت – Compact و SLR وجود دارد. حتی در بعضی دوربین ها این قابلیت چیزی فراتر از دابل اکسپوژر هست و به عکاس اجازه میدهد که به شکلی که عکس اولیه را به صورت محو بر روی نمایشگر دوربین نشان می دهد تا زمانی که می خواهید عکس دوم را بگیرید بتوانید تلفیق این دو عکس را بهتر تجسم کنید

 

اما اگر دوربین چنین قابلیتی نداشته باشد تکلیف چیست؟

 

توجه داشته باشید ممکن است دوربین شما چنین قابلیتی نداشته باشد البته شاید حتی در این روز ها بهتر باشد این کار را با دوربین انجام ندهیم. اگر این کار را در فتوشاپ – Photoshop (یا هر برنامه ویرایش عکس دیگری) انجام دهید خیلی انعطاف بیشتری خواهید داشت و میتوانید به نتیجه ایده آل برسید.

 

اما چطور ممکنه با یک نرم افزار انعطاف بیشتری داشته باشیم؟؟؟

 

این به این معنی نیست که ما فقط میتوانیم با دوربین خودمون در یک بازه زمانی دوعکس داشته باشیم و افکت رو اعمال کنیم؛ لازم نیست دو عکس را در یک زمان بگیرید. شما می توانید عکسی که سالها قبل گرفته اید را با عکسی جدید گرفته اید تلفیق کنید.

 

 آیا با استفاده از فتوشاپ این امکان وجود دارد؟

 

بله براحتی . شما یک عکس را در نرم افزار باز می کنید، بعد این عکس ها را بر روی عکس دوم که قبلا در نرم افزار باز کردید می اندازید. و بعد می توانید با استفاده از ابزار های مختلف ترکیب این دو عکس را به بهترین شکل تغییر دهید.

 

اما چطور؟؟؟

 

هر عکس که در Photoshop باز می کنید در لایه جدا گانه ای قرار می گیرد. با تغییر دادن شفافیت لایه، ، می توانید مقدار بیشتری از لایه زیرین را ببینید، و تأثیر این افکت را بیشتر و یا کمتر کنید. شما همچنین می توانید Blending Mode لایه را تغییر دهید، تا نحوه ترکیب لایه بالایی با لایه زیرین را تغییر دهید. Multiply، Soft Light، Hard Mix و Exclusion تنها تعدادی از Blending Mode ها هستند که ارزش امتحان کردن را دارند، که هر کدام از آنها تأثیر کاملاً متفاوتی در ترکیب لایه ها دارند. همچنین می توانید از ماسک استفاده کنید و تأثیر قسمت خاصی از لایه بالایی را کمتر و یا بیشتر نمایید

 

برای یادگیری حرفه ای دابل اکسپوژر دوره صفرتاصد فتوشاپ بهترین گزینه برای شماست 

 

 

همچنین شما میتوانید برترین و کاملترین دوره فتوشاپ درسایت مشاهده کنید. جهت مشاهده صفحه دوره کلیک کنید.

 

Top